Voel je je lusteloos? Zit je de laatste tijd in een dip of in ‘n depressie?

Depressiviteit wordt niet altijd tijdig herkend. Een depressie gaat vaak gepaard met moeheid, slecht slapen, een slechte concentratie en somber zijn. Deze klachten worden vaak gekoppeld aan actuele problemen in je leven. De klachten, zoals somber zijn, worden dan als ‘begrijpelijk’ ervaren en de diagnose depressie wordt dan ten onrechte niet gesteld.

Helemaal niet raar gezien de zware tijd die we allemaal ervaren op onze eigen manier. Er zijn echter wel dingen die je zelf kunt doen om uit je depressie te komen zonder hulp van buitenaf of medicatie. Ik deel in mijn blog graag 4 tips die je direct kan toepassen.

“Depression is the most unpleasant thing I have ever experienced. . . . It is that absence of being able to envisage that you will ever be cheerful again. The absence of hope. That very deadened feeling, which is so very different from feeling sad. Sad hurts but it’s a healthy feeling. It is a necessary thing to feel. Depression is very different.”
J.K. Rowling

Je bent niet raar en zeker niet alleen

Depressie komt veel vaker voor dan je denkt. Vrijwel iedereen ervaart in zijn leven een of meerdere dips of depressies. Belangrijk om je allereerst te beseffen: je bent niet de eerste die zich depressief voelt, en je bent zeker niet de enige. De stress en druk op mensen in de huidige tijd is ongekend. Nee, ik weet het – het biedt je geen troost. Maar toch, het is belangrijk om je dit te realiseren.

Voel je je op dit moment somber, afgestompt, futloos en word je nergens meer echt blij van? Dan heb je mogelijk last van een depressie. Ik leer in mijn opleidingen en tijdens het coachen met de paarden veel over depressie. In deze blog deel ik graag eenvoudige maar waardevolle handvatten geven die je kunnen helpen je depressie te verlichten of zelfs helemaal uit je depressie te komen zonder ‘enge’ medicijnen.

En daarbij is het niet mijn doel koste wat het kost je van de medicijnen af te houden. Het is fijn dat je in deze eeuw leeft en dat de mogelijkheid van anti-depressiva bestaat. Mijn opzet heeft als doel je weer op de been te krijgen. Je kunt namelijk veel voorkomende onderliggende oorzaken van depressie zelf wegnemen, zodat je op eigen kracht uit je depressie kunt komen, of op z’n minst je klachten kunt verminderen.

[1] Lief naar jezelf zijn.

Of je je nu gestrest, minderwaardig, angstig of onzeker voelt. We ervaren allemaal zo onze eigen dingen. Geen probleem, jij voelt je nu gewoon somber op moment.

Depressie is een aandoening. Je brein is gewoon even ontregeld. Er zijn een paar hormonen uit balans. Niet fijn, maar niets om je voor te schamen. Schaam je je als je griep hebt of verkouden bent? Toch ook niet? En je bent niet de enige die hier mee rondloopt – ook al voelt dat soms wel zo.

Je faalt niet en je bent niet ‘chagrijnig’. Je hebt een aandoening waardoor je brein de kijk op de realiteit donker kleurt. Mensen houden nog steeds van je – ook al voel je dat nu even niet.

Zelfcompassie, oftewel lief zijn voor jezelf – dat is wat je wilt ontwikkelen. Je gaat door een moeilijke periode in je leven, je verdient wat mededogen. In de eerste plaats van jezelf. Dat betekent niet dat je jezelf slachtoffer moet gaan voelen, dat je bij de pakken neer gaat zitten of dat je jezelf vereenzelvigt met je depressie. Het betekent dat je de realiteit accepteert en je met liefde, geduld en aandacht de ruimte neemt om uit je depressie te komen. Dus stop vanaf nu met jezelf veroordelen.

[2] Breng je lichaam in vorm.

Meer dan één op de vijf mensen krijgt in zijn of haar leven te maken met depressie. Ondanks inspanningen, zijn de mechanismen die ten grondslag liggen aan depressie nog onbekend. Het is wel al langer bekend dat stress een belangrijke risicofactor is voor het ontwikkelen van depressie. Een recent onderzoek suggereert dat ontstekingsprocessen in de hersenen mogelijk betrokken zijn bij depressie. Er zijn verschillende oorzaken van depressie maar er zijn dus aanwijzingen dat aanpassingen in levensstijl een directe invloed hebben op je humeur. Depressie speelt zich in je hersenen af maar je hersenen zitten in je lichaam. Depressie wordt dus mogelijk door kleine ontstekingen in je lichaam en in je brein. Daarom kan een ontstekingsremmende levensstijl het probleem verminderen.

“Je bent niet depressief, je hebt een depressie.”

En zelfs als jouw depressie geen lichamelijke oorzaak blijkt te hebben, is het goed om dit uit te sluiten. Je lichaam wordt er sowieso niet slechter van als je overwegend plantaardig en onbewerkt gezond voedsel eet.

Door je eetpatroon te upgraden verbeter je je lichamelijke gezondheid. En hierdoor verminder je de kans op een mogelijke oorzaak van je depressie. Bovendien voel je je energieker, fitter en sterker. Je hormonen komen langzaam weer in balans, waardoor ook je gelukshormonen minder ontregeld raken.

Neem je tijd en verander rustig, doe het in kleine stapjes. Hoe gezonder je lichaam wordt, des te beter je brein erin kan functioneren. En een goed functionerend brein beweegt weg van somberheid en depressie, precies wat je wilt, toch?

Denk bijvoorbeeld eens aan:

  • Groene thee en kruidenthee.
  • Weinig tot geen suiker.
  • Groente en fruit.
  • Weinig tot geen zuivel en vlees.
  • Peulvruchten en volkoren producten.
  • Noten en zaden.
  • Minder bewerkte rommel (chips, chocolade, frituur, etc.)
  • Weinig tot geen alcohol.

[3] Sporten en bewegen helpt.

Sorry, voor deze open deur maar ook als je geen zin hebt: bewegen in de buitenlucht helpt tegen je somberheid. Bewegen is belangrijk om gezond te blijven, maar is het ook bevorderlijk voor je brein? Ja! Vooral je – daar istie weer – stemming verbetert. Als je je depressief voelt heb je vaak de neiging om je terug te trekken en weinig te doen. Maar het tegenovergestelde (bewegen) is hetgeen je uit je depressie kan helpen. Als je lichamelijk actief bent, heb je minder risico om een depressie te ontwikkelen. Kortom: van sporten en bewegen word je een opgewekter en vrolijker mens.

Het gaat hier niet om pushen of overdrijven, het gaat om rustig veranderen, zodat je gezondere gewoontes aanleert. Door te veranderen in kleine stappen maak je het minder uitdagend, waardoor het je dit keer wel lukt. En omdat het je lukt, voel je je goed over jezelf. Dit motiveert je om morgen een stapje extra te zetten.

Het is heel logisch dat je op sommige dagen je je iets depressiever voelt. Dan val je misschien een stap terug. Geen probleem. Vooruitgang gaat zelden in een rechte lijn. Richt je op vandaag en doe wat je kunt doen. Zonder jezelf naar beneden te halen – oké? Lief zijn voor jezelf weet je nog?!

[4] Deel je gevoel.

Een onderdeel van verandering is het erkennen van je huidige situatie, in dit geval het erkennen van je depressieve gevoelens. Je verhaal delen kan daarin een stap zijn. Als je je somber voelt, heb je waarschijnlijk de neiging om jezelf af te zonderen van de mensen om je heen. Die reactie is logisch, maar het helpt je niet om uit je depressie te komen. Door je af te zonderen ga je je eenzaam voelen. En eenzaamheid is op zichzelf weer een voedingsbodem voor depressieve gedachten. Niet doen!

Leg gewoon uit aan je vrienden, familie en dierbaren dat je worstelt met depressie. Als ze er weinig begrip voor tonen is het iets van hun – stuur ze desnoods dan wat informatie of deel deze blog.

Andere mensen die steun kunnen bieden zijn je huisarts, coaches – vooral die met paarden werken 😉 – en eventuele hulpverleners. Therapie biedt je een veilige plek om aan jezelf te werken en verder te groeien, zodat je uit je depressie kunt komen.

Wil je meer tips bij depressie?

Ik hoop dat mijn blog je kon inspireren om aan de slag te gaan om uit je depressie te komen, ook al lijken de tips zo voor de hand liggend het is goed om je er bewust van te zijn en het nog eens te lezen. Ik hoop met heel mijn hart dat je op die plek mag komen waar de blauwe lucht weer regelmatig zichtbaar wordt, zodat je kunt genieten van de zon.

Het leven is echt niet altijd makkelijk. Maar het leven hoeft ook zeker niet altijd moeilijk te zijn. In kleine stapjes kun je je depressie en sombere gevoelens verminderen, eruit komen en je weer gelukkiger, energieker en sterker voelen.

Voel je toch de behoefte aan nog meer tips of hulp? Overweeg dan eens om een coachsessie te boeken en te ervaren hoe mijn kudde je kan helpen en steunen. Even je hoofd leegmaken, en sparren over wat je bezighoudt of je werk-privé balans.  Paardencoaching is een effectieve bewezen methodiek bij angst, stress, depressie en burn-out.